비대면을 의미하는 신조어 “언택트”는 2020 년 팬데믹 시대를 대표하는 유행어로 자리잡았다.
전세계를 휩쓴 팬데믹은 우리의 삶의방식을 급격히 바꿔놓았지만, 어떤 의미에서 동시대 미술 속 “언택트”적 방법의 확산은 이미 팬데믹 이전부터 진행되었다고 볼 수 있다.지난 20 년간 온라인 이미지 검색, 소셜 미디어 및 알고리즘 기반 미디어 플랫폼을 포함한 컴퓨터와 네트워크의 발전은 현대미술에현상학적 발전을 가져왔고, 이는 예술가들이 서로 교류하는 모습을 완전히 바꿔놓았다. 오늘날 예술가들은 20 년 전 존재하지 않았던“언택트”적 관계를 전제로 한 새로운 디지털 패러다임을 정의하고 있다. 더 이상 지역 배경이 작가들의 예술적 성장에 있어 결정적인요소가 아니며 문화 배경에 따른 예술 계보적 개념 또한 사라졌다. 온라인 커뮤니티의 분산화된 특성은 지식의 창출과 소비에 대한평등주의 태도를 전제로 하는데, 이는 빠름과 유연의 미학으로 해석되면서 예술가들에게 말로 표현할 수 없는 복합적인 영향을 미쳤다.1980 년대 중반 이후에 태어난 이들은 어릴 때부터 스마트 기기와 기술에 노출됨으로써 무한한 발견의 지평을 열게 되었고, 이러한특성은 이 세대의 예술가들에게서 명확히 보여진다.
이번 전시는 21 세기 현대 미술 관행에 대한 현대의 형세에 초점을 맞추고 있다. <untact>는 이미지 메이킹에 대한 “언택트”적 접근법의잔류 효과를 표현하는 8 명의 작가들을 조명하면서 예술작품의 전후 맥락과 내용, 시작과 결과를 고려할 수 있는 새로운 체재를제공한다. 표준화된 수요 중심의 구시대적이고 직관적인 스크린 기반 관계를 뒤엎음으로써 예술가들은 역사화가 주를 이루는 담론에구애받지 않으며, 시각적 영향에 대한 독창적이고 창의적인 해석을 만들어낸다.
작가들은 내적 감성을 가시적 형태로 바꾸는 연대 관점을 통해 그들 자신의 개인적 경험에서 파생된 표현의 형태를 추구하는 경우가있다. 최영빈(b.1984)은 보여지는 것과 느껴지는 것의 지각 거리를 면밀히 살피며 신체적 특징을 자아내는데, 그 결과 전율을 일으키는작가 특유의 추상회화가 탄생한다. 오희원(b.1986)은 시각적 인지를 프레임 내에서 보여주는데, 관찰자와 캔버스 사이에서 밀접한 상호작용을 일으키며 편평함과 깊이감 사이를 모호히 오간다.
분열되고 부조화한 외부의 기표가 되는 다른 작가들은 그들의 시선을 주변으로 돌려 발견되는 경관에 기묘하고 초현실적인 요소들을넣는다. 이현우(b.1990)는 도시환경 속 무의식적으로 표면화되는 기하학 구조를 포착하는데, 이는 이미지를 자르고 짜 맞추는 동안혼란을 야기하는 효과를 낳는다. 최윤희(b.1986)의 잘게 잘린 조각들은 고유의 내부적 논리 표현을 가진 개별적인 무리를 형성하여집합적으로 변형되는 공간적 감각을 증진시킨다. 홍세진(b.1992)은 현실 구조의 구김에 의해 중단되지 않았더라면 공존할 수 없을색채와 몸짓을 느슨한 화면 속에 찍어내며 끊임없는 잠재력을 만들어 낸다.
장르와 매체의 구분을 연결시켜 다양한 해석 방식을 적용하는 과정중심적 행위에서 또 다른 형태의 예술적 탐구가 나타났다.황원해(b.1989)는 이질적인 형상의 복합 추상회화에 스크린 톤 기법을 적용하여 덩어리와 공허의 모양을 만들면서 은연한 건축양식과유기적 형태를 덧씌운다. 우태경(b.1986)은 풍부한 그래픽 형태의 밑바탕과 연결 마디 역할을 하는 썸네일 크기의 이미지를 캔버스에인쇄하여 짜임새를 더한다. 한선우(b.1994)는 현대 디지털 문화의 이미지 소비에 대한 비평적 시각을 제공하며 무수한 시각적 자료를차용하여, 수수께끼 같은 에어브러시 작품에서 “언택트”적인 심미 관계의 격렬한 논쟁을 드러내는 규칙화된 시도를 한다.
앤디 세인트 루이스
진 마이어슨은 현재 서울에 거주하며 작업하고 있는 작가이다. 그는 건축과 미학의 변위를 활용하여 국적, 정체성, 상실과 부활 등의사안에서 비롯된 표현과 추상의 잇는 회화 작업으로 잘 알려져있다. 마아어슨의 그림은 뉴욕 구겐하임 미술관, 영국 사치 갤러리,브뤼셀의 반헤렌츠 컬렉션, 마이애미의 데 라 크루즈 컬렉션, 자카르타와 상하이의 유즈 재단 등 많은 공공 및 개인 소장품에서 찾아볼수 있다.
앤디 세인트 루이스는 한국 현대미술을 소개하는 온라인 매체인 Seoul Art Friend 의 설립자이자 예술평론가이다. 그는 ArtAsiaPacific서울 지부 에디터이자 ArtReview Asia 의 객원 편집자인 동시에, 현재 송은아트스페이스 아티스트 스튜디오의 입주 예술평론가이다.
‘Untact,’ a term that elides the prefix un- with the word contact, denotes a way of doing things without coming intodirect contact with others. Coined in 2017 by a team of consumer science researchers at Seoul National University, thisexpression entered the Korean vernacular in 2020 as a buzzword describing COVID-era social distancing practices suchas touchless payment systems, online shopping and videoconferencing. It is a notion that emphasizes connectionrather than distance, underscoring the communal sense of solidarity at the core of contemporary Koreanconsciousness. This ethos was foregrounded in the country's response to the COVID outbreak, in which nationwideresolve to limiting the spread of the virus was balanced by a collective commitment to maintaining a strong semblanceof normalcy in daily interactions, serving as a testament to the interpersonal bonds that persevere at the local leveleven as the rest of the world embraces more isolating norms.
There is no denying that the pandemic has altered the nature of human interactions, public gatherings andinternational travel for the foreseeable future. In the commercial art sector, these changes are most readily apparentin the proliferation of online viewing rooms that have taken the place of international art fairs. In a sense, however,‘untact’ methodologies of disseminating contemporary art actually predate the pandemic; indeed, advancements incomputing and connectivity over the past 20 years—including online image searches, social media networks andalgorithm-based media platforms—have yielded a phenomenological evolutionary shift in contemporary art practicesthat has transformed the way that artists connect to one another in the technological sphere.
Artists today are defining a new, digitally-mediated paradigm premised upon ‘untact’ relationships that simply did notexist two decades ago. No longer is regional context a determining factor in the development of one’s art historicalfluency, nor the notion of artistic lineage dependent upon one’s cultural background. The decentralized nature ofonline communities is premised upon egalitarian attitudes toward the creation and consumption of knowledge; forartists, this translates into aesthetic agility that informs a synthesis of influences with untold expressive potential.Nowhere is this more clearly visible than in the generation of painters born in the mid-1980s and after, whose exposureto technology during their formative years has opened unlimited horizons of discovery.
This exhibition centers squarely on the neoteric conditions of 21st century contemporary art practices. <untact>highlights eight painters who manifest the residual effects of ‘untact’ approaches to image making and propose newframeworks for considering an artwork’s context and content, origin and output. By subverting standardized,hierarchical methodologies of firsthand observation in favor of on-demand, screen-based engagement, these artistsgenerate acute distortions and inventive interpretations of visual influences, unmoored from dominant discourses ofhistoricization.
In some cases, artists pursue forms of expression deriving from their own subjective experiences in the world byasserting relational perspectives that transpose internal sensibilities into visible form. Youngbin Choi (b.1984) engagesthe physicality of the body by probing the perceptual distance between what is seen and what is felt, resulting inpainterly abstractions that oscillate with vibrational energy. Visual cognition itself provides a framework for Heewon Oh(b. 1986), whose diaphanous works activate ambiguities of flatness and depth as viewers alter their position in relationto the canvas.
Other artists orient their gaze toward their surroundings, implicating uncanny and surreal elements of the landscape assignifiers of fragmented and incongruous externalities. Hyunwoo Li (b.1990) captures the unintentional geometry thatmaterializes in the urban environment, dissociating these images from their original context through cropping andframing to yield a disorienting effect. The cutout miniatures of Choi Yoon Hee (b.1986) collectively advance atransmutable spatial sensibility by forming a constellation of distinct elements, each with its own internal logic of
representation. Hong Sejin (b.1992) establishes a continuum of potentiality in her paintings, interrupted by wrinkles inthe fabric of reality that punctuate otherwise anodyne scenes with incompatible swathes of color and gesture.
Another attitude of artistic inquiry emerges in process-based practices that bridge distinctions of genre and mediumto invoke multiple modes of interpretation. Hwang Won-hae (b.1989) adapts screen tone techniques in her compositeabstractions of disparate source imagery, overlaying latent architectural and organic forms as she constructsaggregates of masses and voids. Woo Tae kyung (b.1986) lends structure to her work by printing thumbnail-sized imagesonto the canvas, which serve as connective nodes underpinning her exuberant painted expanses of graphic figuration.The syntax of sampling also plays a central role in the enigmatic airbrush works of Sun Woo (b.1994), who conflatesmyriad visual references that offer critical perspectives on image consumption in contemporary digital culture, layingbare the polemics of ‘untact’ aesthetic engagement.
Andy St. Louis
Jin Meyerson is an artist who currently lives and works in Seoul. Through his usage of the architecture and aesthetics ofdisplacement, he has created a genealogy of networked paintings that bridge the legacies of representation andabstraction, drawn from the issues of nationality, identity, loss and renewal. Meyerson’s work can be found innumerous public and private collections, including the Solomon R. Guggenheim Museum, New York; The SaatchiCollection, London; Vanhaerents Art Collection, Brussels to name a few.
Andy St. Louis is an art critic and the founder of Seoul Art Friend, an online platform dedicated to promotingcontemporary Korean art. He serves as Seoul desk editor for ArtAsiaPacific and contributing editor for ArtReview Asia,and is currently resident art critic at SongEun ArtSpace Artist Studio.